Een bedrijf stelt zich voor: Nuon

"We vinden het ontzettend belangrijk om jonge, enthousiaste studenten waardevolle werkervaring op te laten doen."

Door Arjan de Jong en Martin Eimers

Een scriptie met een interessant vervolg

In 2014 besloot Mark Post, manager Market & Strategy B2C van Nuon, zijn scriptiebegeleider van de Vrije Universiteit, Professor Enno Masurel, hoogleraar Entrepreneurship, nog eens uit te nodigen voor een lunch op kantoor. Daarbij vroeg hij Colette Holter en Arjan de Jong, twee collega’s die op dat moment veel met MKB-klanten werkten, het scriptieonderwerp van Mark Post en het specialisme van Professor Masurel, aan te schuiven. Er was onmiddellijk een klik tussen de aanwezigen en nog diezelfde lunch stond de samenwerking tussen Nuon en Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) in de stijgers. Uiteindelijk is de samenwerking per 1 januari 2016 geformaliseerd in de sponsoring van het ACE door Nuon.

ACE-Nuon
Samenwerking ACE en Nuon

Wie is Nuon eigenlijk?

Nuon is sinds 1 juli 2009 onderdeel van het Zweedse Vattenfall. Vattenfall is een van de grootste leveranciers van elektriciteit in Europa en de grootste warmteproducten. Vattenfall is met name actief in Zweden, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië. Bij Nuon werken ongeveer 4.000 medewerkers en het hoofdkantoor staat in Amsterdam. Nuon pakt een belangrijke rol in het duurzame energielandschap. Zij stappen af van fossiele energiebronnen en gaan over op CO2-vrije energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie. Samen met Vattenfall wil Nuon de windkampioen van Noordwest-Europa worden met 4.000 MW wind in 2020. En in 2025 zelfs 7.000 MW. Dat is voldoende voor wel 6 miljoen huishoudens. Uiteindelijk is Vattenfall in 2050 klimaatneutraal.

Nuon heeft zorg voor haar klanten hoog in het vaandel staan. Zij helpt bij het kiezen van de energie die het beste bij hen past. Door de klant zelf opgewekt, of door Nuon geleverd. Nuon wil er ook zijn voor klanten die moeite hebben hun energierekening te betalen. Van oudsher is Nuon een bedrijf met een grote sociale bewogenheid. Met vrijwilligerswerk laten vele medewerkers hun maatschappelijke betrokkenheid zien. Het hele jaar door. Met Vattenfall wordt fors geïnvesteerd in onder meer windenergie. Maar de bouw van windmolens mag in de filosofie van het bedrijf niet ten koste van alles gaan: Nuon luistert naar iedereen die daarbij betrokken is en streeft er naar dat in samenwerking tot de beste oplossingen wordt gekomen.

Wat houdt de samenwerking in?

De energietransitie, van fossiele brandstoffen naar zonne- en windenergie, vormt de rode draad in de samenwerking met de Vrije Universiteit. Nuon zit in de situatie dat het oude business model operationeel nog staat en dat er geld mee wordt verdiend. Maar het is volstrekt duidelijk dat het oude business model vroeger of later ten einde komt. Klanten zullen meer en meer hun eigen energie gaan opwekken, waardoor er minder behoefte is aan levering van elektriciteit en gas door een partij als Nuon. Een grote organisatie waarvan veel medewerkers bezig zijn met het oude business model laat zich niet altijd gemakkelijk of snel veranderen.

Verschillende studenten van de VU schrijven hun masterthesis op basis van onderzoek bij Nuon. Alle onderzoeken gaan over innovatie en ondernemerschap.

De eerste student die bij Nuon de Masterthesis schreef was Ruby Bijman. Zij heeft onderzoek gedaan naar ondernemerschap in de Nuon-organisatie door de medewerkers van het bedrijf en in hoeverre de organisatie ze hierin heeft gefaciliteerd. Joost Markusse schrijft momenteel zijn scriptie over corporate entrepreneurship. In de scriptie van Ruby is vastgesteld dat het met het ondernemerschap van de medewerkers wel goed zit: de ambitie is er en de organisatie stelt de medewerkers in staat om te innoveren. Joost onderzoekt nu hoe ver de medewerkers willen gaan in hun ambitie om meer ondernemend te werken bij Nuon. Zou dat zo ver gaan dat zij hun zekerheid opgeven om bijvoorbeeld bij een corporate start-up te werken? Wat is de trade-off tussen de zekerheid van het oude business model bij Nuon en de onzekerheid van een nieuw avontuur? Danny Bone doet onderzoek naar de manier waarop Nuon open innovatie toepast. Nuon werkt als grote organisatie veel en vaak samen met partners om nieuwe, innovatieve concepten te ontwikkelen. Een van de partners is bijvoorbeeld Solease. Solease is een startup uit de universitaire wereld en zij zorgen ervoor dat klanten zonnepanelen kunnen leasen in plaats van kopen. Een andere samenwerking is die met Semiotic Labs die door middel van slimme data-analyse mogelijke problemen opspoort in een van onze warmtecentrales. Danny onderzoekt die samenwerking en adviseert Nuon over hoe je dergelijke samenwerkingen kunt monitoren en welke succescriteria je kunt hanteren om de samenwerking ten volste te benutten. Luke Voogd onderzoekt de samenwerking tussen Nuon en incubators/accelerators. Startups zijn populair en er zijn inmiddels in Nederland en wereldwijd veel incubators en accelerators zoals ACE Venture Lab. Hoe kan Nuon het maximale halen uit de samenwerking met incubators en accelerators en omgaan met de nieuwe eisen die worden gesteld op gebied van samenwerking, cultuur en besturing als gevolg van een dergelijke samenwerking?

Tot slot schrijft Kevin Scheerder zijn scriptie onder leiding van Professor Frans Feldberg. Kevin richt zich op Data Driven Innovation en doet onderzoek naar de Net Promotor Score. Hij onderzoekt de vraag of klanten Nuon zien als een innovatief merk en of klanten waardering hebben voor het feit dat Nuon continu probeert te vernieuwen.

Nuon is erg blij met deze onderzoeken, omdat die het bedrijf veel inzicht geven en daarmee input voor discussies over de te volgen innovatiestrategie. Het is bovendien erg goed om deze studenten mee te laten kijken in de keuken van Nuon. Het zijn de klanten en de medewerkers van de toekomst en daarom kunnen zij Nuon goed helpen om hen in elke rol het beste te bieden.

Ondernemerschap staat hoog op de agenda

Nuon en ACE zien veel mogelijkheden voor samenwerking bij de transitie van Nuon van fossiele energie naar decentraal opgewekte energie. Behalve dat studenten onderzoek doen en stages uitvoeren bij Nuon, zijn medewerkers van Nuon ook betrokken bij de International Summer School en worden gastcolleges gegeven over het leven van ondernemende medewerkers bij een organisatie als Nuon.

Dat Nuon in Amsterdam gevestigd is en zeer betrokken is bij diverse initiatieven van de stad maakt de samenwerking nog eenvoudiger. Beide partijen verwachten dan ook in de tweede helft van 2016 ook op andere manieren en andere onderwerpen verder samen op te trekken. Zo wordt nu bijvoorbeeld gewerkt aan een College Tour waarbij Nuon en ACE hoogleraren, studenten, startups en klanten van Nuon bijeen brengen rondom bepaalde onderwerpen als Machine Learning en Neuromarketing.

Nuon hecht veel waarde aan de samenwerking, zoals Martin Eimers, Director Business Development bij Nuon al aangaf bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst: “De groei van hernieuwbare energie en decentrale opwek, CO2-reductie en ontwikkelingen als elektrisch vervoer vragen om een andere rol voor grote energiebedrijven. Ondernemerschap en innovatie helpen ons in het snel veranderende energielandschap en staan daarom hoog op de agenda bij Nuon. Daarnaast vinden we het ontzettend belangrijk om jonge, enthousiaste studenten waardevolle werkervaring op te laten doen, waarin ze bij Nuon hun studie in de praktijk kunnen toepassen. Mooi dat we al deze aspecten in de samenwerking met ACE kunnen combineren!”

In goede handen bij Nuon
Wij geloven niet in veranderingen voor even, maar in oplossingen die blijvend het verschil maken. Voor iedereen. We zorgen ervoor dat energie steeds duurzamer wordt en we zorgen goed voor onze klanten. Dat doen we omdat wij dat belangrijk vinden en omdat onze klanten dat van ons verwachten. En omdat we groot zijn, hebben we daadwerkelijk impact. Wij luisteren naar wat er leeft in de maatschappij en naar onze klanten in het bijzonder. Wij zijn er altijd. Nu en in de toekomst.


Arjan de Jong is Senior Business Developer bij Vattenfall en Martin Eimers is vicepresident business development bij Nuon/Vattenfall.